Slovníček pojmů, se kterými se setkáte v affiliate marketingu
Chcete se pustit do affiliate marketingu a monetizovat svůj blog?
Připravila jsem pro vás slovníček důležitých pojmů, se kterými se v tomto světě setkáte. Pochopení těchto termínů vám pomůže s hladkým startem a zbaví vás nervozity hned v začátcích.
Ad
Z anglického advertisement, tedy inzerát /reklama. V rámci affiliate marketingu se tímto označuje typicky reklamní prvek, který partneři používají pro propagaci konkrétního inzerenta. Spadají sem tedy typicky odkazy, bannery (viz níže), CTA prvky a další.
Affiliate manager / správce
Správce provizního programu, stará se o partnery a vylepšování nabídky, bannerů apod.
Affiliat síť
Provizní síť spravující větší množství provizních programů. Síť má velké množství zaregistrovaných partnerů, kteří propagují nabídky obchodníků.
Affiliate odkaz
Odkaz na web inzerenta s parametrem pro identifikaci partnera, který přivedl zákazníka. Podle něj se určí, komu bude přiřazena provize.
API
Technické propojení mezi webovými projekty, které umožňuje automatizovat úkony (např. schvalování konverzí) a sdílet data.
Article marketing
Část obsahového marketingu zaměřená na publikování tematických článků na internetu s cílem propagovat web či produkt a vzbudit zájem. Někdy se jedná o placené umístění.
Backlink
Odkaz z jiného webu, který zvyšuje hodnocení cílového webu ve vyhledávačích.
Banner
Takto se označuje grafický reklamní prvek.
Cashback
Typ affiliate partnera, který vrací zákazníkům část peněz z nákupu. Funguje jako věrnostní program – např. Plnápeněženka nebo Tipli.
Cookie
Textový soubor v prohlížeči pro ukládání informací (např. odkud uživatel přišel). Umožňuje přiřazení provize i po zavření prohlížeče.
CPA: Cena za akci (objednávka, kontakt, vyplnění formuláře apod.).
CPC: Cena za kliknutí.
CPL: Cena za kvalifikovaný kontakt (lead).
CPM: Cena za 1000 zobrazení reklamy.
CPO: Cena za objednávku.
CPS: Cena za prodej.
CPV: Cena za jedno zobrazení reklamy.
Tlačítko s výzvou k akci (CTA): Grafický prvek lákající k interakci (proklik, stažení apod.).
Proklikovost (CTR): Poměr kliknutí na odkaz k jeho zobrazením.
Deep link: Odkaz směřující přímo na konkrétní stránku inzerenta (např. produkt).
EPC: Částka vydělaná na jeden klik.
EPM: Výdělky na 1000 zobrazení reklamy.
Imprese: Zobrazení reklamy (banneru). V affilu se za pouhé zobrazení obvykle neodměňuje.
Kontextové odkazy: Odkazy vložené do textu vedoucí na cílový web. Zvyšují návštěvnost a hodnocení webu.
Konverze: Akce na webu inzerenta (objednávka, vyplnění formuláře apod.).
Konverzní poměr: Ukazuje efektivitu webu, reklamy či zdroje v poměru k dosaženým konverzím.
Landing page: Speciální stránka pro maximalizaci konverzí, kam vedou odkazy partnerů.
Lead: Kvalifikovaný kontakt zájemce o produkt či službu (např. e-mailová adresa).
Inzerent: Majitel e-shopu či webu, na který partneři odkazují a kde dochází ke konverzím.
Partner: Majitel blogu, webu či zkušený online marketér generující cílenou návštěvnost pro inzerenta.
Provizní program: Marketingový nástroj, kde partneři dostávají provizi za zprostředkované prodeje inzerentovi.
Tracking kód: Kód vkládáný inzerentem na web pro ukládání cookies a sledování uživatelů.
XML katalog: Webový katalog produktů z feedu inzerenta, sloužící jako inspirace a umožňující prokliky k inzerentovi.
ROI – Návratnost investice (poměr vložených nákladů a dosaženého zisku).
XML feed – Soubor s produktovými daty inzerenta.
Provize – Procentuální podíl z ceny objednávky pro partnera.
Životnost cookie (cookie lifespan): Doba, po kterou cookie v prohlížeči uchovává informace o návštěvníkovi.
Sub-ID: Parametr v affiliate odkazu pro sledování specifických kampaní nebo partnerů.
Vyloučené návštěvy (excluded visits): Návštěvy, které nejsou z hlediska affiliate marketingu relevantní (např. vlastní návštěvy inzerenta).