Žijeme v době, která je velmi složitá. Na přehlceném trhu se lehce stane, že podlehneme dobrému marketingu. Zaplatíme si službu, která se nám zdá dle reklamy dobrá, ale po chvilce zjistíme, že není. Nemáme problém zaplatit za ní velkou částku peněz. Ale zkušenost je to tzv. k nezaplacení.
Můžeme se bavit o výběru dodavatele elektřiny, agentury, psychologa apod. A samozřejmě se bavíme také o výběru člověka, který vám naprogramuje a vymyslí nový web, napíše chytlavé texty, nafotí krásné fotky nebo rozjede nový projekt v médiích.
V poslední době se setkávám s další nemilou věcí a tou je podceňování nabízených služeb. Lidé, kteří jsou opravdu dobří v tom co dělají se ztrácejí v klientech, kteří chtějí hodně práce za málo peněz. Důvodem může být špatná zkušenost z minulosti, neznalost oboru, neznalost cen na trhu.
Těžko říct, jestli tento text má být určen spíše klientům, nebo vám, kteří se v tomto článku najdete. Asi všichni víme, že lidí, kteří neumí svou práci a jsou nezodpovědní je jako much. Podkopávají autoritu našeho oboru, upravují naší cenotvorbu tím, jak si stanový cenu oni a tím kazí celkový trh. Nechme tyto “profesionály” stranou a pojďme se na věc podívat z jiného úhlu.
Celá odpověď na toto téma má jednoduché řešení – empatie. Jediné na co klient opravdu reaguje je dostatek informací. Dostatek času na jejich pochopení. Empatie na obou stranách je velmi důležitá pro celkový průběh spolupráce. A jak toho dosáhnout?
Pár rad pro nás, kteří nabízíme služby:
- dejte si práci s dostatečným popsáním toho, co můžete pro klienta udělat
- berte ohled na klientovo vzdělání v oboru a vysvětlujte mu věci dostatečně podrobně
- komunikaci nemusíte vést sami. Pokud chcete mít klid na práci vezměte si k ruce projektového manažera, který bude můstkem mezi vámi a klientem
- buďte slušní a emoce si nechte na odpolední běhání. Emoce do práce nepatří
- mějte spočítanou svou hodnotu práce a času. Nepodceňujte se, ale nepřeceňujte se
- neberte si na sebe příliš velké sousto. Říci NE je také cesta
Nezapomeňte, proč svou práci děláte. Pokud vás nebaví, raději zkuste něco jiného
Pár rad pro klienty:
- ptejte se nás na vše
- pokud máte špatnou zkušenost z minulosti, řekněte nám o tom. Bude pak jednoduší hledat cestu v komunikaci a vyčistí se prostor
Společná práce je jako začátek hezkého vztahu. Nechceme si do něj přinášet špatné věci z minulosti, které nás pořád bolí (ať už v peněžence nebo v srdci).
- Nevíte, na co se nás ptát? Najměte si projektového manažera, který navede projekt na správné tempo
- Než přistoupíte na spolupráci, projděte si vše, co o nás víte. Máme vlastní webové stránky a jak vypadají? Jsou funkční? Můžete nám napsat email, který se nevrátí? Jsme na pohled sympatičtí? Nebo kafe s námi vypadá jako horor?
Ptejte se své intuice. I na té záleží pokud chcete několik měsíců trávit pracovní den s jedním člověkem.
- Pokud chcete aby kvalitní lidé investovali čas do vašeho projektu – plaťte jim včas a přesně tak jak si dohodnete na začátku. Kvalitní lidé vám přinesou kvalitní služby, komunikaci a hlavně pohodu do vašeho byznysu. Budou vědět, co dělat nejen ve chvíli, kdy je vše zalité sluncem, ale i ve chvíli, kdy se pokazí počasí. Nebudou vám vyčítat, že nevíte co dělat. Splní svou úlohu a váš projekt společně s vámi zachrání.
Kvalifikovaní lidé dávají budoucnost vašemu projektu.
- a malá rada na závěr – Pamatujte, že nízká cena je vždy malé varování, že něco bude chybět. Teď nebo později. Dostatek zkušeností, vzdělání, vzdělávání v nových trendech apod.
Děkuji všem za dnešní pozornost. Doufám, že pro obě strany je tento článek přínosem i v této nelehké době.
Tereza